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Fiat Tractors built for White Farm Equipment in 1960's and 1970s


MSchwiebert

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Good day, I am looking for information regarding the program where Fiat built tractors for White Farm Equipment starting in the mid 1960's and continuing through the late 1970's. These tractors of various series were sold here in North America under the Oliver, Minneapolis-Moline, Cockshutt & White Brands. Due to the complicated corporate history of White Farm Equipment, it is not known how many tractors were contracted to be built each year and how they were assembled (and which Fiat facilities) put them together for the program. Some things are known however, such as the tractors were made available to the dealers here in North America from a location in Georgia, and that US Brand tires were installed there due to tax/tariff issues. This would lead me to believe that they were shipped from Italy in a "kit" state, but cannot confirm. I have attached a link that shows what each Fiat tractor would equate to as an Oliver, Cockshutt, Minneapolis-Moline, or a White.

http://www.importtractorparts.net/equivalents.html

Some other questions related to their assembly, would be regarding painting - I suspect that they were shipped in some sort of primer paint, and final painted in Georgia, but cannot confirm that either.

[ATTACH]34653[/ATTACH][ATTACH]34654[/ATTACH]

 

I have attached a pair of photos to show what the tractors looked like in Oliver colors.

Thanks in advance for any and all replies!

Michael Schwiebert

Perrysburg OH

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Ciao e benvenuto!

E' difficile ripondere ai tuoi quesiti, probabilmente può farlo solo chi è stato direttamente interessato alle vicende e ha partecipato internamente, in fabbrica, agli eventi.

E' giusto quando scrivi che ai trattori venivano montati pneumatici nella nazione d'esportazione, infatti la Fiat esportava molti trattori definiti "zoccolati" ovvero col cerchione di ferro avvolto da una grella di assi di legno per consentirgli di spostarsi nei piazzali e poi inseriti nei conteiners.

Riguardo la verniciatura non saprei, ma penso che venisse effettuata in fabbrica; mi ricordo (siamo nei primi anni '80) ad un lotto di 570 frutteto inviati specificatamente ad un aeroporto USA (movimentazione interna) che erano direttamente verniciati in fabbrica con un colore giallo per questioni di alta visibilità.

Un altro episodio era un grande lotto di trattori "Nastro Oro" (golden riband) destinati ad una grande cooperativa agricola dell'est europa, verniciati di color bianco poichè erano i colori sociali della struttura.

Le foto sottostanti sono (sarebbero) i Fiat 315 con motore a benzina (regolarmente omologato in Italia), che su alcuni mercati erano rimarchiati Fiat 415 (così come il 312 Rb era rimarchiato 411 Rb su alcuni mercati); il motore era il 1901 cc montato anche sulla Campagnola a benzina, strozzato a 40 cv a 2500 giri/min.

 

6M8BN4.jpg

 

6M8CUk.jpg

Modificato da Tiziano
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Thanks! The idea of using rims with wood planks sure is interesting. Regarding painting, some recollections have them being primer painted in Italy, coated up with rust preventative (cosmoline) and shipped to the states for final finishing, but I've also heard where they were shipped painted to the US. Either way, I'd think that they would have been done in "batches" during normal production so as not to disrupt the normal build flow as much. As an aside, I've set up a registry for the machines that ended up over here under one of the White Farm brands. I'm hoping to get enough of a sample size, that perhaps some patterns can be determined. However it has been over 40 years since the last tractors were brought over, and with many of them being in "utility" applications, they lived hard lives and are no longer with us. Add to it that many of the Oliver/White/Minneapolis-Moline/Cockshutt Collectors, don't view these machines as worthy of collecting, there's a lot of work ahead to try to figure these things out.

 

Thanks for the response!

Michael Schwiebert

Perrysburg OH

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Purtroppo non riesco trovare immagini decenti dei trattori zoccolati, l'unica che ho trovato è una estrapolazione di un filmato degli anni 80, si vede un treno merci con caricati dei "diamante" (serie "15") semicompleti senza pneumatici e s'intravede la grella di legno attorno il cerchione; anche quelli destinati alla germania montavano pneumatici locali ed avevano poi allestimenti specifici, era come se facessere una seconda parte di linea di montaggio.

Nella seconda immagine si vede come venivano stivati nei container, con il trattore da completare nelle sue parti più importanti e ingombranti.

 

 

 

6M8UNe.jpg

 

6M8ffQ.jpg

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Awesome stuff, thanks for sharing those images! I'm sure that as the program progressed, and containerized freight became more widespread that this is how they were shipped to the US. I wonder though, if the earliest ones might have predated shipping containers and were crated up instead?

Do you mind if I save a copy of those two images?

 

Please let me know & thanks again for your answers!

Michael Schwiebert

Perrysburg OH

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Do you mind if I save a copy of those two images?

 

Please let me know & thanks again for your answers!

Michael Schwiebert

Perrysburg OH

Puoi salvare le immagini tranquillamente, esse derivano dal filmato "Fiatgeotech, 70 anni da protagonista", una cassetta VHS divulgata nello ottobre 1989

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  • 2 settimane dopo...

Another question related to the Fiat - Oliver / White program. Would you have been all manufactured at the primary Fiat tractor plant in Italy? Or did Fiat make the "specialty" variants (narrow for vineyards and hi-crops) at another location?

 

Thanks in advance!

Michael Schwiebert

Perrysburg Ohio

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Parlando con un ex lavoratore della Fiat trattori di Modena, mi ha confermato che le versioni frutteto o derivate, erano assemblate direttamente in linea assieme gli altri, ovviamente con le componenti specifiche in funzione del modello.

Mi ha anche confermato che alcune versioni destinate a mercati molto lontani (logisticamente parlando) i trattori erano spediti in cassoni con le parti disassemblate e poi da riassemblare in loco, alcuni verniciati solo con lo smalto di fondo;così come i trattori interi ma "zoccolati" poichè gli pneumatici venivano montati nella nazione d'arrivo.

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Thanks! I wasn't sure if the line in Modena was "flexible" enough to handle the different varieties (they could have been "batch built" too).

Also, I ran across this video this morning and pass it along. It has two Fiat tractors (one as an Oliver and one as a White) that were built as "mudder" tractors and have been restored by a collector in Nebraska.

 

http://www.machinevids.com/view/first-4wd-high-crop-do-you-know-what-a-mudder-is-story-on-fiat-built-oliver-1365/xsODy

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  • 4 mesi dopo...

Guardate cosa ho rinvenuto: metodologia di stivaggio trattori per container; tutto era studiato alla perfezione per poter inserire il massimo possibile, i trattori erano parzialmente smontati e fissati opportunamente; quelli destinati agli USA erano ammortizzati (come scritto) poichè durante i trasporti ferroviari potevano subire urti poichè spesso i vagoni, durante le manovre, potevano subire urti nelle selle di lancio o nelle composizioni dei convogli (fino a 10 km/h era ammesso il lancio).

L'immagine in basso ritrae delle Fiat 300 destinate alla Corea!!!!, Capite!?!?! alla Corea!!, adesso le cose si sono invertite.:(

6Y6Wx4.jpg

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  • 3 settimane dopo...
  • 2 anni dopo...

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